bebek bengil'de öğle yemeği ve "sambal matah" tarifi

Ubud'da yemek yenen yerlerin bile kendine has bir güzelliği var. Türkiye'de rahatlıkla küçük çaplı bir "milli park" olabilecek yerlerde yemek yemek insanı tam anlamıyla çarpıyor. Bebek Bengil popülerliğine rağmen kalabalık olmayan, kendinize sakin bir köşe bulup kuş sesleri ve çiçekler arasında yemek yiyebileceğiniz bir yer. Ama bir istisna değil, Ubud'da zaten doğanın kucağındasınız.
Restorana isim aranırken ördeklerin restoranın içine dalıp çamurlu ayaklarıyla arkalarında bıraktıkları izlerden yola çıkarak ismini Bebek Bengil (Kirli Ördek) koymuşlar. Ne var ki etraftaki pirinç tarlalarında paytak paytak dolandıklarını gördüğünüz ördekler, bu restoranın spesiyalitesi oluyor ve burası "çıtır ördek" denilen yemekle tanınıyor. (Ubud'da çıtır ördeğiyle bilinen bir başka yer de Laka Leke. O da pirinç tarlalarının ortasında, Kutsal Maymun Ormanı'nın yakınında bir restoran. Fakat bana yemekleri biraz yağlı geldi.)
Çıtır ördek, salata ve soslar...Hepsi güzel! Ama ben bu masada benim en çok ilgilendiğim "sambal matah"ın tarifini vereceğim size. Sambal matah, hemen her restoranda önünüze gelen salatalardan biri. Bali salatası diyorlar ama aslında bir sos olarak servis ediliyor.
Gelelim tarifine...Sambal matah, benim fotoğraflarımda pek matah bir şey gibi görünmemiş olabilir ama ben her seferinde ayıla bayıla yedim ve içimden keşke daha büyük porsiyonla gelse diye geçirdim. Birtakım malzemeleri bulmak ne kadar mümkündür bilmiyorum. Aktarlar imdadımıza yetişirler herhalde.

6 diş sarımsak
10 arpacık soğanı
1 yemek kaşığı karides ezmesi
15 acı kırmızı biber (küçük olanlardan)
3 misket limonu yaprağı
2 sap limonotu
2 limonun suyu

Hepsi doğranıp karıştırılıyor. Üzerine de limon suyu ve hindistan cevizi yağı ekleniyor. Malum, Güneydoğu Asya'da zeytin, dolayısıyla zeytinyağı bulunmadığı için, en çok palmiye ve hindistan cevizi yağı kullanılıyor. Tüm dünyada bir şekilde yağa ihtiyaç duyulmuş olması ve yemek kültürünün o şekilde gelişmiş olması ne garip!  
Bu da Ubud'da kulaklarının arkasına çiçek iliştirilmiş sayısız heykellerden..Bebek Bengil'in bahçesinde.
Bilmem söylemiş miydim ama Ubud'u seviyorum:)

* Havalı sambal matah fotosu için şuraya bakabilirsiniz.


Yorumlar

  1. amanın ne ilginç bi heykelmiş bu sondaki:)
    ne güzel yerler, hayallere daldım fotoğraflara bakıp. ama ben de gezeceğim, bu hafta sonu istanbul'da avrupa yakasından asya'ya geçeceğim, uzun zaman sonra ilk kez evden bu kadar uzak mesafede bir yere gidiyorum:) eskiden çok daha fazla gezerdim aslında, insan yaşlandıkça evde olmak daha mı iyi geliyor ne:) heyecanlıyım yine de:) inşallah yağmur yağmaz.

    seni özlüyoruz, nezleli karga'ya da yaz diyeceğim ama bu yazma meselesi de öyle yaz demekle olmuyor değil mi? kafana göre takıl:) sevgiler çok.

    YanıtlaSil
  2. aa bu yazıya yorum yazmıştım ben, gitmiş:(

    YanıtlaSil
  3. zerka, sanırım ara ara depreşen wordpress-blogspot uyuşmazlığı. geçende bir arkadaşım da yorum yazamadığından söz ediyordu. o da wordpress kullanıcısı. üzüldüm şimdi :(

    YanıtlaSil
  4. çok guzel o fistikli sosta cok guzel birde onunuzde tazecik doverek hazirlarlar o soslari alcakgonullu mutlu huzurlu insanlar ulkesi...

    YanıtlaSil
  5. Fıstıklı sosa ben de bayılmıştım Beste. Olsa da yesem;)
    Mutlu insanlar ülkesi değil mi? İçlerinde ne yaşadıkları bilinmez ama uzaktan öyle geliyor insana.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar